Toppmeny




Slingerland trommesett fra 70-tallet/ Ludwig Classic fra 60-tallet

SLINGERLAND CONCORDE OUTFIT 11N Prod.periode 1973-1976. Skarptromma mener jeg er en GENE KRUPA SOUND KING (ifølge Slingerlandboka). Prod.periode 1963-1977.

Slingerlandtrommene er det eneste rosemalte trommesettet i verden i håndmalt telemarkstradisjon og er malt av min tidligere kone, en av landets fremste rosemalere, Vigdis Berg Johansen.

Trommene i seg selv er vintagetrommer fra 70-tallet og er nyoppusset og totalrenovert.

Treverk er lønn og poppel med kromfinish. Altså, trommene er "trukket" med forkrommet metall.

Jeg hadde et slikt sett på 70-tallet og fikk mye skryt av lyden i trommene. Settet ble solgt og forlot Vadsø sammen med min bulgarske venn Zanko. Men jeg har i grunnen alltid savnet dette settet, og hvor de er nå vet jeg ikke. Men da jeg kom over dette settet var det som om vi var gamle kjente.

Les mer om hvordan jeg stemmer og hvilke skinn jeg bruker under overskriften Trommetips, om trommeskinn og stemming.

Trommene var blitt veldig stygge av lang tids stemoderlig behandling uten kasser. De så ikke ut til å kunne være noe å ta vare på, men da jeg satte på nye skinn og spilte dem på en konsert ble jeg overbevist om at her skjulte det seg en liten hemmelighet. Trommene låter helt kanon og er i dag mitt hovedinstrument når jeg spiller rock og bluesinspirert musikk.


Stemningsfullt (større bilde i fotogalleri)

Jeg vurderte å ta bort krommen, men den fungerer som forsterkning rundt kanten av tromma så jeg måtte la den være.

Før malingen kunne starte ble trommene demontert og alle deler ble pusset og renset. Overflaten ble mattet ned og grunnet og det ble gjort meget godt forarbeid før selve rosemalingen tok til. Resultatet er unikt!

Skarptromma fant jeg uten skinn på loftet på Sentrum skole i Vadsø. Den var tydeligvis vraket, men for meg var det et hyggelig gjensyn. Dette var nemlig min egen skarptromme fra 70-tallet og nå var faktisk mitt gamle Slingerland sett komplett!

Tromma var noe bulket og hadde fått seg en omgang juling, men jeg klarte å få den tilbake i spillbar stand.

Jeg bruker PureSound Percussion seider som gir tromma en fin blanding av krisphet og dybde. Denne seideren koster en del mer enn vanlige standard seidere, men den gir mye glede igjen for pengene. Det finnes et bredt utvalg av modeller.


Eneste i verden. Med mitt navn! (større bilde i fotogalleri)

1 stk Slingerland 24 x 14” Basstromme (ca. 1975) Ser.nr. 353463

1 ” Slingerland 18” x 18” Gulvtam (ca. 1975) Ser.nr. 352248

1 ” Slingerland 14” x 13” Tam (ca. 1975) Ser.nr. 353409

1 ” Slingerland 13” x 12” Tam (ca. 1975) Ser.nr. 353428

1 ” Slingerland Gene Krupa 14” x 6,5” Skarptr. (ca. 1975) Ser.nr. 393543

Div. Slingerland-Tama-Mapex-Gibraltar Hardware – Iron Cobra basstrommepedal

Hardcase kasser og kofferter

LUDWIG CLASSIC TROMMESETT FRA 60/70-TALLET

Trommene er totalrenovert og brukes til mer lavmælte jobber.


Flott sett (større bilde i fotogalleri)
Jeg hadde tidligere et Tama Starclassic Maple trommesett, men jeg syntes det var for mye lyd i det og byttet det bort med dette Ludwigsettet.

Nye trommer produseres i dag for å låte mest mulig og jeg synes de låter for hardt og sterkt og egner seg ikke så godt til lavmælt musikk på små scener. De mangler den varmen i tonen som gamle vintage-sett har, noe jeg tror kommer av at treverk ikke slutter å leve selv om treet er felt. Se bare på gamle fioliner, meget ettertraktet. Treverket har en slags modningstid og vil med tiden låte bedre og bedre.

Etter som årene har gått siden jeg satte dette settet i stand har det bare blitt bedre og bedre å spille på. En utrolig varm og fin lyd.

Finish: Champagne Sparkle

1 ” Ludwig Classic 20” x 14” Basstromme (ca.1962) Ser.nr. 472564

1 ” Ludwig Classic 16” x 16” Gulvtam (ca.1962) Ser.nr. 466969

1 ” Ludwig Classic 13” x 12” Tam (1970) Ingen ser.nr.

1 ” Ludwig Classic 12” x 11” Tam (1970) Ingen ser.nr.

1 ” Ludwig Supraphonic 14” x 5,5” Skarptr. (1962) Ser.nr. 490368

2 ” Olympic cymbalstativer

1 ” Ludwig hi-hatstativ

1 ” WFL skarptr.stativ

1 ” Ludwig Speed King basstr. pedal

2 ” Ludwig Flushbase cymbalstativer.

CYMBALER

Når det gjelder cymbaler har jeg holdt meg til Zildjian.

De første cymbalene jeg eide var imidlertid Paiste og jeg brukte Paiste Stambul, Sound Formula602 og 2002 serien. Nå har jeg noen vintagemodeller av Paiste som jeg bruker ved spesielle anledninger.

Zildjian cymbalene bruker jeg til både blues og ellers som all-round etter som de passer inn.

Jeg bruker en blanding av vintage og nye både A og K serie og jeg bruker tynne crash og ride fordi jeg synes de passer best inn på små scener og lokaler der jeg stort sett spiller.

Hvordan man spiller cymbalene er også meget vesentlig!

Dessuten får man flere klangfarger ut av en tynn cymbal i motsetning til en tykk rockcymbal der klangspekteret er tildels begrenset.

Crash, China og andre effektcymbaler

Zildjian 12” K Splash

Zildjian 15” A Paper Thin Crash

Zildjian 16” A Thin Crash

Zildjian 16” ZXT Titanium Rock Crash (kan brukes som hi-hat top)

Zildjian 17” A Medium Crash

Zildjian 18” K Thin Dark Crash

Zildjian 20” A China Boy Low

Paiste 20” 602 Formula China type (60-tall)

Paiste 8” Vision Cup chime (svart)

Paiste 16” 400 China type

Sabian 8” Pro China Splash

Rancan 20” Wind Gong m/ klubbe

Hi-hat/ride

Ziljian 12" Hi-hat (60-tall, evt tidlig 70-tall)

Zildjian 14” Hi-hat (60-tall)

Zildjian 16” Hi-hat (60-tall)

Zildjian 18” K CrashRide

Zildjian 20” Ride (60-tall)

Zildjian 22” K Custom Dark Ride

Paiste 22” 602 Formula Ride (60-tall)

Paiste 24” Giant Beat ride (60-tall)

Annet utstyr

Taylor CE 616

Simon & Patrick by Godin Vintage Burst CW Cedar HG A3.2 mod.29020 ak.gitar stålstrenger Ser.nr. 07214368

Mackie PA m/ Wharfdale monitor

Marshall ak.gitarforsterker AS50R Ser.nr. C-2002-05.0030-E

Morgan ak.gitar nylonstrenger C200SCE

Epiphone ak. gitar stålstrenger EJ200CEB Ser.nr. 97010098

Perkusjon

I tillegg har jeg en masse perkusjonsinstrumenter som ikke nødvendigvis er rytmeinstrumenter. Jeg er veldig fascinert av vann og har en del snacks som kan simulere vann i flere varianter og skape en flott stemning.

Enkelte ting bruker jeg i kombinasjon med vann. Med krystallklar lyd og klangeffekter blir det vakkert. Anbefales som/til musikkterapi!


[til toppen av siden]




 

Trommejohnny musikertjenester

Johnny Johansen, Nissedalsvegen 1044, 3854 Nissedal. Mobil: +47 413 39 004
E-mail: post [at] trommejohnny.no   Org.nr. 987 517 425

Sidene er laget av John Vedde. Tekniske feil på nettsidene meldes til webmaster.