Toppmeny




Nyttige øvelser

av Joseph Pescatello

oversettelse Johnny Johansen

Ethvert instrument har sin egen stemme. Og akkurat som den menneskelige stemme kan det uttrykke et stort spekter av lyder. En akustisk gitar produserer alt fra frodige harmonier til delikate klokkelignende toner. Et piano spenner fra dype gurglende bass toner til funklende, krystallklar diskant. Og prøv og sammenlikne en Cajunfele,(eller Hardingfele) med en klassisk fiolin for å høre variasjonen i klangfargen som dette instrumentet kan frembringe.

Det er selvsagt ikke instrumentet i seg selv som skaper lyden. Alle er de avhengig av en ting, - "the human touch"-, eller anslaget. En musiker må kjæle med instrumentet for å få frem stemmen i det. En nyfødt baby kan ikke deklamere dikt, og en nybegynner kan ikke frembringe instrumentets fulle, naturlige stemme. Gjennom øving derimot, kan han eller hun gradvis utvikle sine ferdigheter på instrumentet.

En må ikke forveksle ferdighet med talent. Ferdighet er noe en oppnår gjennom iherdig arbeid. Talent er en egenskap; en gave en har fått allerede fra fødselen av.

Alle har talent, men noen behøver nesten bare å se på et instrument for å få frem de vidunderligste toner. Disse musikerne er velsignet med et stort naturlig talent, mens resten av oss må tilbringe hundrevis av timer for å tilegne oss selv den minste fremgang. Vi er mer avhengige av våre ferdigheter, eller evner til å ta til oss lærdom slik at vi kan bli gode musikere.

Å bruke øvingstida effektivt er kanskje det viktigste å tenke på når du skal forbedre dine ferdigheter som musiker.

Målet med øvingen er å forbedre våre evner til å få fram den naturlige klangen i instrumentet. Vi ønsker å bli uttrykksfulle og kjappe til å beherske det, akkurat som stemmen vår.

Uten at vi tenker på det bruker vi forskjellige lydforminger, hvisking, roping og andre lyder for å uttrykke oss vokalt. Vi kunne ønske oss at vi ble like flinke til å uttrykke oss på instrumentet, men de fleste av oss kan ikke bruke like mye tid til å øve som til å snakke, så vi må gjøre det beste ut av den tida vi har sammen med instrumentet vårt.

Her er noen ideer som kan hjelpe deg til å gjøre øvingstida mer produktiv.

Daglige øvelser.

Daglige øvelser er viktig for å oppnå fremgang. Når du hopper over dager eller uker vil fremgangen du har oppnådd avta. Lag deg et øvingsskjema du kan leve med. Hvis du jobber eller går på skole, øv før du går til ditt daglige gjøremål om det er mulig. Du vil føle deg fornøyd når du vet at du har vært musikalsk produktiv allerede før arbeidsdagen begynte.

Ta en øvingsfri dag i uken. En dags hvile vil hjelpe deg til å beholde gleden og friskheten til musikken.

Ikke overdriv.

Om du øver mer enn en time pr. dag bør du varme opp sakte. Ikke begynn med å øve knallhardt om morgenen, og like hardt om kvelden.

Dette kan gi deg store problemer med skader i sener, seneskjedebetennelse eller andre belastningsskader. Disse skadene kan svekke deg for alltid, - altså, det kan oppstå varige skader. For å unngå dem bør du varme opp hver gang før du skal øve eller spille.

Om du føler ubehagelige smerter mens du øver, stopp øyeblikkelig. Ikke fortsett og tro at smertene vil gi seg. Om du føler smerte hver gang du spiller, oppsøk lege.

Ro, stillhet.

Sørg for at du får fred og ro når du skal øve. Om det er bedre for deg å øve om kvelden isteden for om morgenen skal du øve om kvelden. Gjør folk oppmerksom på at du ønsker å være for deg selv. Slå av mobiltelefonen og andre forstyrrende elementer. Jo klarere du er på disse tingene, jo mer vil du bli respektert for det. Å øve alene betyr også at du ikke blir så opphengt i å være flink, eller redd for å gjøre feil.

Vanskelige partier.

Hvis du ikke gjør feil så øver du sannsynligvis ikke på de rette tingene. Du burde konsentrere deg utelukkende om de tingene som gir deg utfordringer. Istedenfor å spille igjennom en øvelse fra begynnelse til slutt flere ganger, spill den igjennom en gang for å varme opp. Etterpå kan du gå over til vanskeligere ting.

Under oppvarmingen skal du legge merke til de plassene hvor det oppsto problemer. Gå så tilbake og øv i sakte tempo på de tingene som du hadde problemer med. Gjenta så den innøvde seksjonen til du kan spille den feilfritt to ganger. Øk tempoet gradvis og gjenta øvelsen til du kan spille den igjennom to ganger. Fortsett til du kan spille øvelsen i normalt tempo. Om du etter at du har oppnådd det normale tempoet fortsatt spiller feil, gå da tilbake og begynn på nytt. Gjenta øvelsen til du kan spille den feilfritt.

Fokuser på de rette tingene.

Øving kan iblant virke som det rene slavearbeid. Å repetere er kjedelig, og det er lett å la tankene fly i vei når en spiller det samme om og om igjen. Man går inn i en slags "autopilot" stemning, og hendene beveger seg uten at hjernen følger med. Denne situasjonen er mest ønskelig når man opptrer og kan virke mot sin hensikt under i en øvingssituasjon. Hold fokuset på det du øver på, og se til at du gjør tingene korrekt. Om du spiller feil gang på gang vil du øve dem inn og de vil bli hengende ved deg, og har du først øvd inn en feil i ditt spill vil det bli svært problematisk å kvitte seg med den.

Om du sitter og tenker på hva du skal ha til middag mens du øver, har du ikke den nærhet til aktiviteten som er nødvendig. - Så behold fokuset og prøv å få deg og instrumentet til å låte så musikalsk som mulig.

Å variere øvingsmaterialet er også en god måte å holde fokuset på. Du kan for eksempel øve på konsept A, B, og C på mandag, onsdag, og fredag, og konsept D, E, og F på tirsdag, torsdag, og lørdag. Dette vil gjøre det hele mer lystbetont.

Time og teknikk.

Om du snakker oppstykket og vanskelig vil du bli problematisk å forstå. Uansett hvor fine ord du bruker vil folk ha problemer med å høre på deg. Akkurat som med det talte språket må ditt musikalske språk også inneholde en naturlig, rytmisk puls.

En metronom er det beste hjelpemiddelet i øvingsøyemed, og den kan ha flere funksjoner.

Først og fremst, en metronom hjelper deg til å spille i stødig tempo ved å gi deg en jevn puls å spille etter. Så lenge du lytter til den vil du være rett på slaget hele tiden.

For det andre vil en metronom hjelpe deg til å måle fremgangen i øvingen.

Når du begynner med en øvelse starter du i sakte tempo. Lag deg en øvingsjournal der du noterer dato og hvilket tempo du begynner øvelsen i. Etter hvert som du gjør fremskritt noterer du ned dato og tempo. Dette hjelper deg til å se hvor sakte/fort du spilte øvelsen fra dag til dag, fra uke til uke, osv.

God teknikk er avgjørende for en god musiker. Hvis du øver inn gode vaner fra begynnelsen av vil du få et godt fundament å bygge videre på. Om du tilegner deg dårlige vaner vil du før eller senere oppdage at disse uvanene er til hinder for den videre utviklingen. Å bryte gamle vaner er ekstremt vanskelig, spesielt hvis du har gjentatt dem i flere år. Gjør alt du gjør på en mest mulig riktig måte, forsøk å få best mulig veiledning hos folk du vet har en riktig holdning til instrumentet. Husk at når du øver så forbedrer du dine evner til å uttrykke deg på et musikalsk språk. Strev etter å finne ditt instruments naturlige stemme og lytt etter den stemmen i alt du spiller.

Følg disse reglene for å få mest mulig ut av din øving.

1.. Øv daglig, men ikke overdriv.

2.. Ikke øv tankeløst. Fokuser på det du skal.

3.. Øv alene uten forstyrrende elementer.

4.. Jobb med ting du synes er vanskelig.

5.. Øv med metronom.

6.. Lag en øvingsjournal.

7.. Utvikle god teknikk.

Artikkelen er publisert i Modern Drummer Magazine Januar 1998


[til toppen av siden]




 

Trommejohnny musikertjenester

Johnny Johansen, Nissedalsvegen 1044, 3854 Nissedal. Mobil: +47 413 39 004
E-mail: post [at] trommejohnny.no   Org.nr. 987 517 425

Sidene er laget av John Vedde. Tekniske feil på nettsidene meldes til webmaster.